Används där skolan inte kan anpassa eller kompensera
Det ska vara omöjligt för eleven att nå kravet oavsett i vilka former och i vilken omfattning särskilt stöd ges. Om elevens svårigheter kan avhjälpas genom särskilt stöd är denna paragraf inte tillämplig
Det skall förekomma ett direkt hinder att uppnå ett visst kunskapskrav
Ska tillämpas vid såväl terminsbetyg som slutbetyg
Bestämmelsen medger endast att man bortser från enstaka delar av kunskapskraven.
Viktigt att observera är att bestämmelsen avser bedömningen och inte undervisningen.
Det är den betygssättande läraren som fattar beslut om, om undantagsbestämmelsen ska användas.
Rektor är särskilt ansvarig för att se till att eleven erbjuds så goda möjligheter till utveckling och lärande som är möjligt och bör därför vara insatt i då Undantagsbestämmelsen används och kan användas.
Man behöver som lärare alltid försöka hitta vägar för hur eleven ska få möjlighet att utvecklas så långt som möjligt även om de är förhindrade att uppfylla ett kunskapskrav till vissa delar.
Det syns inte i betygen att ett kunskapskrav har undantagits därför är överlämningarna för dessa elever extra viktiga.
I den pedagogiska och fysiska miljön har vi Diskrimineringslagen att ta hänsyn till. (fick ett nytt tillägg 2015)
Det innebär att vi är skyldiga att vidta “skäliga” åtgärder för att elevens funktionsnedsättning inte ska påverka tillgängligheten i utbildningen.
Lagen syftar till att ge elever med funktionsnedsättning rätt att komma i jämförbar situation med andra elever.
Från och med i sommar kommer denna lag att lyftas in i Skollagen.