Hela skolorganisationen är involverad
Lärarnas kompetensutveckling inom området är säkrad
Det finns stor tillgång till läromedel samt rutiner att använda alternativa verktyg
Skolan arbetar aktivt med att förbättra lärmiljön
Det finns rutiner för kartläggning och åtgärder
Det finns rutiner för insatser när en elev har halkat efter i läs och skrivutvecklingen
Att inarbetade och effektiva dyslexivänliga metoder används
Att elever får använda alternativa verktyg vid prov och att hänsyn tas till elevens förutsättningar
Att skolan jobbar med respekt och förståelse för en bra skolmiljö.
Bra kommunikation mellan skola och föräldrar.
Vi involverade rektor och hade tillsammans ett gemensamt mål -
På Ängdala ska alla kunna prestera på bästa sätt utifrån sina förmågor.
En av specialpedagogerna är förstelärare med uppdrag att tillgängliggöra lärmiljön och implementera arbetet med anpassningar i kollegiet.
Personalen fortbildades i olika funktionsnedsättningar
Vi har en elevhälsa med tätt samarbete och samsyn
Vi har en elevhälsa med helikopterperspektiv
Elevhälsan har tydlig representation i skolans ledningsgrupp
Representanter från elevhälsan är med på alla arbetslagsmöten
Vi möjliggör muntliga prov och alternativa bedömningar genom att koppla två lärare till en lektion
Vi gör en årlig utvärdering både med skolans personal och elever. För eleverna utvärderar vi elevhälsans insatser i en Trivselenkät och för personalen gör vi en enkät gällande samarbetet med Elevhälsan och Elevhälsans insatser
Vi har schemalagda mentorssamtal för eleverna i 7-9 vilket synliggör anpassningar och möjliggör utvärdering med eleverna
Vi har överlämning med uppföljning då eleverna byter stadie
Vi har en tydlig screeningplan med uppföljning
Vi tillämpar tidig kompensation vid svårigheter med avkodning för att stärka den akademiska självbilden
Vi specialpedagoger fungerar som språkrör för eleverna
Vi tillämpar individuella lösningar
Vi har en gemensam lärplattform med tydliga riktlinjer
Vi har en Mitterminskonferens specialpedagog - mentor - rektor där alla anpassningar lyfts
Vi har elevernas behov i åtanke då vi gör gruppindelningar och då vi schemalägger samt planerar för resurser.
Exempel på hur man kan skapa en enkel ljudbok med komprimerat innehål och koppla bilder till.
I matematik kan en förklaring att gå tillbaka till hjälpa.
Vi har byggt upp en egen hemsida med genomgångar för att eleverna ska kunna gå tillbaka och se genomgångarna igen.
Bland de äldre eleverna kan en tankekarta med komprimerat innehåll fungera bra.
Struktur för poängsättning även om man kan ordet men råkar stava fel å engelska glosförhör.
En strukturerad tavla underlättar för alla elever!
Digitala hjälpedel för alla åldrar.
Lärplattform med tydlig planering. Tydliggör också förväntningar och möjlighet till förförståelse.
Numicon är ett praktiskt hjälpmedel för att stärka taluppfattningen.
Med hjälp av länken ovan kommer ni vidare till vår hemsida med matematikgenomgångar.
För att föräldrarna ska kunna stötta sina barn hemma har vi utvecklat lathundar.
Följande anpassningar är anpassningar som vi brukar prova att tillämpa för elever med läs och skrivsvårigheter. Vi dokumenterar dem i elevernas SIUP och ju äldre barnen är desto mer delaktiga är de i både vilka anpassningar de har och dess utvärdering. Anpassningarna bör utvärderas var tionde vecka. Vi lyfter anpassningarna på våra Mitterminskonferenser och får på så vis en bra uppföljning och diskussion gällande vilka anpassningar som eleverna har. Elevhälsan finns alltid tillgänglig för diskussioner gällande vilka anpassningar eleven bör ha.
Inlästa böcker, tillgång till Inläsningstjänst och Legimus
Muntliga prov eller muntlig komplettering vid prov
Förlängd provtid, uppdelade prov
Uppdelning av arbetsområden
Anteckningsstöd, det ni på en lektion antecknar/går igenom får eleven tillgång till utan att själv anteckna
Talsyntes på dator eller iPad
Stavningsstöd
Avgränsade och tydliga uppgifter
Kortfattade och entydiga instruktioner
Påtaglig och tät återkommande feedback, beröm så ofta det går
Tydlig struktur över lektion/skolarbete
Eget schema eller planering på bänken.
Väl vald placering
Dubbel uppsättning böcker, en till hemmet och en till skolan
Tidshjälpmedel
Extra tid vid förändringar i nya arbetsområden
Överenskommelse gällande paus
Visuellt stöd