Samarbeta med specialpedagogen redan i planeringsstadiet
Visa att du vill att eleven ska lyckas - trots svårigheter
Hitta personliga lösningar
Gör anpassningar till hela gruppen - alla kan ha glädje av dem!
Fundera noga igenom vad det är du vill att eleven ska visa att den kan och hur eleven bäst kan visa det, inför bedömning
Fråga eleverna hur de vill ha det
Lär dig att hantera elevernas hjälpmedel
Se alltid till att den förväntade kunskapen kan tas in på olika sätt, genom att lyssna, titta pår film eller läsa.
Förmedla att det inte spelar någon roll hur man lär sig saker
Visa att det spelar ingen roll hur man visar vad man kan utan att det viktiga är vad man kan!
Underlätta det du kan och var tydlig med när och vad du ska bedöma
Det tar mycket mer energi för ditt barn att vara i skolan en dag en för dem som inte har någon funktionsnedsättning.
Hjälp ditt barn med att hålla reda på när det är gympa, vilka saker hen ska ha med sig och till när de olika läxorna är.
Prata mycket om de ämnena som de pratar om i skolan, se dokumentärer och filmer och lyssna på böcker ihop. Diskutera innehållet.
Uppmana till att ditt barn ska säga meningarna innan hen ska skriva dem.
Finns där, sitt med och var “motorn”.
Lär dig ditt barns hjälpmedel och uppmuntra till användning.
Stå upp för ditt barns rättigheter!
Tidsplanera tillsammans
Hjälp till med att dela upp texter
Om ni inte har tillgång till att lyssna på texterna - Läs för ditt barn
Skaffa Legimus - går att göra via det lokala biblioteket
Bekräfta att det är orättvist och att du förstår det.
Stärk det som ditt barn är bra på och försök hitta möjligheter för ditt barn att utveckla det.
Uppmana till att göra det som är svårt och jobbigt - det blir lättare!